فکـــــــــــر آزاد

اینجا فکر کردن آزاده حتی برای شما دوست عزیز!

فکـــــــــــر آزاد

اینجا فکر کردن آزاده حتی برای شما دوست عزیز!

فکـــــــــــر آزاد

هر چی که فکر می کنم درسته می نویسم حتی اگه اکثریت قبول نداشته باشن.اینجا خبری از دموکراسی نیست!

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

قانون کپی رایت

شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۳:۱۳ ب.ظ

کپی رایت

با عرض سلام

و آرزوی قبولی عزاداری ها

فکر کردم جالب باشه که یک نکته حقوقی رو خدمت دوستان عرض کنم ( البته به اندازه ای که سوادم اجازه بده! )
در چند سال اخیر هر جا که میریم و تو هر زمینه ای که وارد بحث میشیم میبینیم یه عده یکی از مهم ترین دلایل ضعف کارهاشونو میندازن به گردن قانون، و نبود قانون کپی رایت در ایران.
خوب، اگه این قانون این قدر مهم و مفید و اساسیه پس چرا توی مجلس تصویب نمیکننش؟ یعنی نمایندگان مردم متوجه این اهمیت نیستن؟
شاید خیلی از شما ها با خودتون بگید: آره ، اونا اصلاً به این فکر ها نیستن و یا این که تصویبش با منافع شخصی خودشون منافات داره!
لکن این یک دیدگاه بسیار سطحی و به دور از کوچکترین تحقیقاته!


باید این رو بدونیم که ما در کشورمون قانون کپی رایت رو داریم ، خوبش رو هم داریم، از خیلی قدیم هم داریم!! از سال 1348!!! حالا اگه قدیمی ترش هم باشه من دیگه خبر ندارم!

http://rc.majlis.ir/fa/law/show/96427



منتهی اسمش دیگه قانون کپی رایت نیست ، بلکه باید تو اینترنت سراغ عناوینی شبیه به ( قانون حمایت از حقوق مؤلفین و ... ) بگردید.

پس کاملاً واضحه که تمام محصولات ایرانی درون کشور مشمول این قانونه و متخلف با شکایت صاحب اثر مورد پیگیری قوه قضائیه قرار می گیره.

پس چی شده که ما همش فکر می کنیم قانون کپی رایت تو ایران وجود نداره؟
جوابش به طور خلاصه اینه:
ما عضو کنوانسیون «برن» نیستیم! یعنی چی؟ یعنی اینکه شبیه همین قانونی که در کشورمون وجود داره ، یه توافقنامه بین المللی هم وجود داره که صاحب یک اثر بتونه با امنیت از سوء استفاده نشدن از اثرش، اون رو در کشور های مختلف ارائه کنه.
اینکه چرا ما عضو این کنوانسیون نیستیم؟ و اینکه آیا عضو شدنش بهتر از عضو نشدنشه؟ خودش یک بحث مفصلیه که این جا جاش نیست. ولی به طور خلاصه یکی از مهمترین دلایل عدم عضویت ما توی این کنوانسیون اینه که تا وقتی ما از ایران نتونیم محصولاتی رو برای سایر کشور ها ارائه کنیم تا به وسیله اون کسب درآمد داشته باشیم و در بازاری که تقریباً همه ی آثارش خارجی اند و برای استفاده ازش باید پول های بسیار بسیار زیاد بپردازیم ، اصلاً برای منافع ملی ما معقول نیست که خودمون رو بندازیم توی این چاه بزرگ. به عبارت دیگر این توافقنامه بین المللی به نفع کشور های سرمایه دار تولید کننده محصوله نه به نفع کشوری مثل ایران که فقط مصرف کننده است. بله برای همون اندک تولید کنندگان داخلی هم که برای ارائه محصولشون توی بازارهای خارجی دچار مشکل اند ایجاد درد سر می کنه و در یک نگاه کلی با پیوستن به این کنوانسیون چیزی که از دست میدیم به مراتب بیشتر از چیزیه که به دست میاریم.


http://www.taamolnews.ir/fa/news/14583


در ضمن الحاق و عدم الحاق به یک کنوانسیون هم یک امر کاملاً اختیاریه!

خلاصه کلام این که انگیزه ام از این که وقتتون رو گرفتم روشن کردنتون بود که بدونیم بحث قانون کپی رایت اون جوری که خیلی از ما ها فکر می کنیم نیست.
در آخر هم از اون دسته افرادی که این مطلبو می دونستن و وقتشونو گرفتم معذرت خواهی می کنم.
پ ن : در این نوشتار اصلاً در مقام دفاع از نپیوستن ما به این کنوانسیون و یا برعکسش ، نیستم فقط موضوع بحث رو شفاف سازی کردم!

این هم منابع بیشتر برای مطالعه:

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D9%82_%D8%AA%DA%A9%D8%AB%DB%8C%D8%B1

http://hamshahrionline.ir/details/60664

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی